Saturday, November 21, 2015

La Gamificació a l'Aula de Llengües

What I like this week

Interessantíssima aquesta xerrada entre Francisco Herrera, Joan-Tomàs Pujolà y Victoria Castrillejo sobre els procesos de gamificació a l'aula de castellà (com a segona llengua) dins de "Encuentro Práctico International House".

En aquesta entrevista es parla sobre les relacions entre Joc i Aprenentatge, el concepte de gamificació i la qüestió de que s'ha de veure com una evolució o com una disrupció d'un enfocament lúdic més ampla.

En quins moments s'ha de gamificar i en quins no? En quin moment de la investigació ens trobem? Quines pràctiques docents s'estan portant a terme amb aquesta metodologia?





Joc i aprenentage han d'anar lligats, doncs el joc és una eina molt potent en l'aprenentatge de les llengües. El Joc desinhibeix, fa perdre la por a l'error, crea una atmosfera i un espai d'aprenentatge relaxat i fomenta la creativitat en un entorn molt motivador.

La gamificació te, precisament aquest poder de posar a la nostra disposició -els mestres- unes mecàniques de pensament crític i unes habilitats de pensament complexes (critical thinking and high thinking skills) que provoquen inevitablement l'aprenentatge.

De tota manera, amb la gamificació pot passar el mateix que passa amb la creativitat: creure que és una activitat reservada només als infants i que, en créixer, l'hem d'abandonar i mostrar una faceta menys "juganera".

Jo soc partidari més aviat de tot el contrari: de treure el jugador que portem a dins i de integrar-lo en l'aprenentatge de les llengües.


En el podcast també trobareu algunes desavantatges de la gamificació: l'actitud de l'alumne a pensar que gamificar és "poc seriós", que no és útil. La dificultat de planificar completament una sessió, tot seguint una gamificació estructural. Que fomenta la competitivitat i que quasi sempre el guanyador o guanyadora espera una recompensa...

Crec que és molt important explicar als alumnes els objectius i les normes de joc abans de començar, explicar quin sentit té el joc en les nostres classes de castellà o d'anglès i què pretenem, quan s'acaba el joc, i que s'espera d'ells en acabar. Només amb una explicitació extensa i clara s'evitaran malentesos posteriors.

Si voleu saber més sobre “gamificació” aquí teniu una bibliografía comentada sobre la gamificació en l’aprenentatge.

No comments:

Post a Comment