Saturday, November 28, 2015

Una Diagnosi per al Programa d'Immersió Lingüística

Amagadeta en un racó de la pàgina de la gencat m'he trobat amb aquesta Eina de diagnosi per reflexionar sobre l’aplicació del Programa d’Immersió Lingüística a les escoles, que és una autèntica meravella!

És una eina que es va publicar a l'octubre de 2014, elaborada per un grup de treball coordinat pel Servei d’Immersió i Acolliment Lingüístics, amb la finalitat d’oferir un instrument que facilités la reflexió a l’equip docent sobre l’aplicació del Programa d’Immersió Lingüística, amb l’objectiu d’identificar quins aspectes han de millorar. És una llàstima que no hi hagi una referència més explícita als seus autors, doncs es nota un bagatge lingüístic i professional molt potent al darrera.

L’instrument intenta donar resposta a les preguntes següents:
  • Què implica per a l’escola aplicar el Programa d’Immersió Lingüística (PIL)?
  • Què pot fer l’escola per afavorir l’aprenentatge d’una L2?
  • Quins aspectes del PIL podem millorar al nostre centre?
Es pot considerar doncs una eina de diagnosi, que serveix per detectar els punts forts i els punts febles de l’aplicació del Programa d’Immersió Lingüística en una escola.

A l’ensems, la mateixa eina presenta línies d’actuació perquè el centre pugui valorar i decidir si li convé incorporar canvis metodològics o organitzatius.

L’origen d’aquest instrument s’ha de situar en el Pla per a la Llengua i la Cohesió Social (2004-2011), en què es va definir un nou marc d’intervenció basat en la llengua, la interculturalitat i la cohesió social, que es concretava en l’aula d’acollida, el centre acollidor i el pla educatiu d’entorn: tres línies estratègiques per respondre d’una manera integrada als nous reptes de cohesió social i lingüística de la nostra societat.

És per això que estimo el català!
Des dels anys vuitanta, molts centres de bona part dels territoris de parla catalana apliquen programes d’immersió lingüística perquè els alumnes que no tenen el català com a llengua familiar l’aprenguin de manera integrada amb els continguts del currículum.

Aquesta aplicació per part d’alguns centres, però, ha esdevingut, a voltes, rutinària, sense la reflexió necessària que hauria d’haver comportat el canvi de la composició sociolingüística dels alumnes del nostre país, especialment durant la primera dècada del segle XXI.

És dins d’aquest nou context que es concretà el Pla per a l’actualització de la metodologia d’immersió en l’actual context sociolingüístic (2007-2013), ja que calia adaptar i potenciar la immersió lingüística, aprofitant el patrimoni pedagògic de tota l’experiència acumulada per la comunitat educativa de les terres de parla catalana.

Ens cal donar un nou impuls al català!


2 comments:

  1. Gràcies pels comentaris... donen sentit a la nostra feina. En nom de l'equip de formadores del programa d'immersió i de les responsables del programa, l'Imma Canal i l'Anna Marco, molt agraïts.

    Pere Mayans
    Cap del Servei d'Immersió i Acolliment Lingüístics del Departament d'Ensenyament

    ReplyDelete
  2. Hem sap greu haver publicat tant tard el vostre comentari, però he hagut de passar per la taula d'operacions. Moltes gràcies i seguiu treballant per la nostra estimada llengua.

    ReplyDelete